Україна і СОТ
Світова організація торгівлі (СОТ) – єдина міжнародна організація, що опікується глобальними правилами торгівлі між країнами. Її головна функція – забезпечувати, щоб торгівля відбувалася настільки легко, передбачувано і вільно, наскільки можливо. СОТ стала наступницею Генеральної угоди з тарифів і торгівлі (ГАТТ), укладеної після Другої світової війни. ГАТТ і СОТ допомогли створити сильну торговельну систему та сприяли зростанню торгівлі.
- Місце розташування: Женева, Швейцарія
- Дата заснування: 1 січня 1995 року
- Створена: за результатами переговорів Уругвайського раунду (1986 – 1994 рр.)
- Члени: 164 країни (станом на січень 2017 року)
- Бюджет: 197 млн швейцарських франків на 2020 рік
- Штат Секретаріату: 624 співробітники
- Глава: Нгозі Оконджо-Івеала (генеральний директор)
Мета і принципи СОТ
СОТ покликана регулювати торговельні відносини учасників Організації на основі пакета Угод Уругвайського раунду багатосторонніх торговельних переговорів (1986-1994 рр.). Ці документи є правовим базисом сучасної міжнародної торгівлі.
Угода про заснування СОТ передбачає створення постійно діючого форуму країн-членів для врегулювання проблем, які впливають на їх багатосторонні торговельні відносини, і контролю за реалізацією угод і домовленостей Уругвайського раунду. Невід’ємною частиною СОТ є унікальний механізм врегулювання торговельних суперечок.
Основні принципи і правила ГАТТ/СОТ:
- торгівля без дискримінації, тобто взаємне надання режиму найбільшого сприяння у торгівлі і взаємне надання національного режиму товарам і послугам іноземного походження;
- регулювання торгівлі переважно тарифними методами;
- відмова від використання кількісних і інших обмежень;
- транспарентність торговельної політики;
- врегулювання торговельних суперечок шляхом консультацій, переговорів тощо.
Найважливіші функції СОТ:
- контроль за виконанням угод і домовленостей пакета документів Уругвайського раунду;
- проведення багатосторонніх торговельних переговорів і консультацій між заінтересованими країнами-членами;
- врегулювання торговельних суперечок; огляд національної торговельної політики країн-членів;
- технічне сприяння державам, що розвиваються, з питань, що стосується компетенції СОТ;
- співробітництво з міжнародними спеціалізованими організаціями.
Переваги від членства у СОТ:
- створення більш сприятливих умов доступу на світові ринки товарів і послуг на основі передбачуваності і стабільності розвитку торговельних відносин із країнами-членами СОТ, включаючи транспарентність їхньої зовнішньоекономічної політики;
- доступ до механізму СОТ врегулювання торговельних суперечок, що дозволяє забезпечити захист національних інтересів і усунути дискримінації;
- можливість реалізації своїх поточних і стратегічних торговельно-економічних інтересів шляхом ефективної участі у багатосторонніх торговельних переговорах при виробленні нових правил міжнародної торгівлі.
Усі країни-члени СОТ зобов'язуються дотримуватись основних угод і юридичних документів, об'єднаних терміном «Багатосторонні торговельні угоди». Таким чином, із правової точки зору система СОТ являє собою своєрідний багатосторонній контракт (пакет угод), нормами і правилами якого регулюється понад 97% усієї світової торгівлі товарами та послугами.
Пакет угод Уругвайського раунду поєднує за сукупністю більш 50 багатосторонніх торговельних угод і інших правових документів, основними з яких є Угода про заснування Світової організації торгівлі і додані до неї багатосторонні торговельні угоди:
Багатосторонні угоди з торгівлі
Назва | Стислий коментар |
---|---|
Генеральна угода з тарифів і торгівлі 1994 року | Визначає основи режиму торгівлі товарами, права і зобов'язання членів СОТ у цій сфері. |
Угода про сільське господарство | Визначає особливості регулювання торгівлі сільськогосподарськими товарами і механізми застосування заходів державної підтримки і торгівлі в цьому секторі. |
Угода про застосування санітарних та фітосанітарних заходів | Встановлює правила і процедури, що регулюють розробку, впровадження та застосування санітарних і фітосанітарних заходів |
Угода про технічні бар'єри у торгівлі | Визначає умови застосування технічних регламентів, стандартів, процедур сертифікації тощо. |
Угода про пов'язані з торгівлею інвестиційні заходи | Угода застосовується до інвестиційних заходів, пов’язаних з торгівлею товарами та містить ілюстративний перелік заборонених інвестиційних заходів. |
Угода про застосування Статті VII Генеральної угоди з тарифів і торгівлі 1994 року | Встановлює правила митної оцінки вартості товарів. |
Угода про передвідвантажувальну інспекцію | Регулює порядок діяльності інспекції, що стосується перевірки якості, кількості, ціни товарів, які експортуються на територію країни-члена СОТ. |
Угода про правила визначення походження | Встановлює правила визначення країни походження товарів. |
Угода про процедури ліцензування імпорту | Визначає правила і процедури ліцензування імпорту. |
Угода про субсидії і компенсаційні заходи | Визначає умови і процедури застосування субсидій і заходів, правового захисту у випадку застосування заборонених субсидій. |
Угода про застосування Статті VI Генеральної угоди з тарифів і торгівлі 1994 року | Встановлює порядок визначення демпінгу, шкоди від демпінгу, започаткування розслідування та його ведення, надання доказів, застосування попередніх заходів, цінових зобов'язань, стягнення та отримання антидемпінгового мита, судового розгляду тощо. |
Угода про захисні заходи | Визначає умови і процедури застосування заходів протидії зростаючому імпорту. |
Угода про спрощення процедур торгівлі | Положення Угоди спрямовані на спрощення митних процедур шляхом, зокрема, зменшення пов’язаних із ними фінансових витрат і скорочення часу здійснення таких процедур, сприяння ширшому застосуванню системи "єдиного вікна", процедури прискореної відправки товарів, підвищення публічності державних органів. |
Генеральна угода про торгівлю послугами | Визначає засади режиму торгівлі послугами, права і зобов'язання країн-членів СОТ у цій сфері. |
Угода про торговельні аспекти прав інтелектуальної власності | Визначає права і зобов'язання країн-членів СОТ у сфері захисту інтелектуальної власності. |
Домовленість про правила і процедури врегулювання суперечок | Встановлює умови і процедури врегулювання суперечок між країнами-членами СОТ у зв'язку з виконанням ними зобов’язань по всіх угодах СОТ. |
Механізм огляду торговельної політики | Визначає умови і загальні параметри огляду торговельної політики членів СОТ. |
Багатосторонні торговельні угоди з обмеженою кількістю учасників
Назва | Стислий коментар |
---|---|
Угода про торгівлю цивільною авіатехнікою | Визначає зобов’язання сторін з лібералізації торгівлі в цьому секторі |
Угода про державні закупівлі | Встановлює процедури допуску іноземних компаній до національних систем державних закупівель. |
У рамках СОТ постійно триває робота з удосконалення угод з урахуванням практичного досвіду їхньої імплементації і тенденцій розвитку світової торгівлі з метою вирішення проблем, що виникають.
СОТ постійно еволюціонує і у її діяльність включають нові актуальні питання.
Структура
Найвищий орган ухвалення рішень у СОТ – Конференція міністрів. На рівень нижче – Генеральна рада (зазвичай до її складу входять посли і глави делегацій в Женеві, та іноді – чиновники, спеціально відряджені зі столиць країн-членів). На наступному рівні – Рада з торгівлі товарами, Рада з торгівлі послугами і Рада з торговельних аспектів інтелектуальної власності, підзвітні Генеральній раді. Численні спеціальні комітети, підкомітети й робочі групи опікуються окремими угодами та іншими галузями, зокрема, довкіллям, розвитком, заявками на вступ і регіональними торговельними угодами тощо.
Прийняття рішень у СОТ
У СОТ практикується прийняття рішень на основі консенсусу, хоча де-юре передбачене голосування. Тлумачення положень угод щодо товарів, послуг, ТРІПС, звільнення від прийнятих зобов'язань приймаються 3/4 голосів. Виправлення, що не торкаються прав і зобов'язань учасників, а також прийняття нових членів вимагають 2/3 голосів (на практиці, як правило, консенсусом).
Членство в СОТ
Відповідно до Угоди про заснування СОТ країнами-засновниками Організації стали всі договірні Сторони – учасники ГАТТ (128 держав), що надали списки зобов'язань щодо товарів і послуг, ратифікували пакет угод Уругвайського раунду.
В даний час повноправними учасниками СОТ є 164 країни, в тому числі і Україна. 22 держави мають статус спостерігача у СОТ.
Крім цього, низка міжнародних організацій має статус спостерігача в різних органах СОТ, у т.ч. ООН, ЮНКТАД, МВФ, МБРР тощо.
Портал даних СОТ
Портал даних СОТ містить статистичні показники, що стосуються питань СОТ.
Тут доступні дані щодо торгівлі товарами та послугами, показники доступу до ринку (зв'язані, чинні та преференційні ставки ввізних мит), інформація стосовно нетарифних заходів, а також інші показники.
Функції пошуку даних містять: вибір даних, їх відображення та експорт, зокрема й доступні метадані.
Карти та інші графічні зображення вибраних даних доступні за посиланням.
Детальну інформацію про СОТ читайте на сайті Мінекономіки.