SoftServe — найбільша ІТ-компанія з українським корінням, яка працює на глобальному ринку вже 28 років. Нещодавно компанія перетнула позначку в 10 000 співробітників, які працюють у 38 офісах від Сан-Франциско до Сінгапуру. Компанія вже багато років будує корпоративну культуру рівності та різноманітності, а віднедавна приєдналася до Глобального договору ООН, сповідуючи принципи рівності, доступності, інклюзії та сталого розвитку.
Вже понад рік в SoftServe працює відділ Accessibility Service, в якому — восьмеро осіб, п’ятеро з яких мають порушення зору. Відділ займається тестуванням вебресурсів, програм та мобільних додатків на доступність для людей з інвалідністю. Сьогодні доступність вебресурсів — вимога на законодавчому рівні в багатьох країнах, від США до Нової Зеландії. У світі налічують понад мільярд осіб з інвалідністю різних форм, що становить 15% від усього населення, згідно з даними World Bank Group.
Відтак, основною причиною сформувати такий відділ і знайти інженерів з порушеннями зору були бізнес-потреби клієнтів, наголошують в компанії. Відділ Accessibility Service — не просто успішно працює та надає передові технологічні послуги відомим світовим компаніям, він також прибутковий і має всі шанси вирости в найближчі роки. Сьогодні команда працює над п’ятьма масштабними проєктами та надає кілька видів сервісів.
Що таке доступність у цифровому світі?
Доступний вебресурс є цілою екосистемою, завдяки якій люди з інвалідністю можуть користуватись продуктом та повною мірою сприймати інформацію, розміщену на ньому. Наприклад, screen reader — програма, яка допомагає зчитувати інформацію з екрана. Це також візуальні та аудіорішення — можливість максимально збільшити шрифт для тих, хто погано бачить. Це UI/UX дизайн-рішення, які спрощують навігацію ресурсом, а також застосовують особливу кольорову гаму чи контрастність. Загалом, вся інформація і функціонал будь-якої програми чи вебсайту, повинні бути доступними повною мірою лише з клавіатури, без використання миші.
Доступ до інформації є фундаментальним правом людини, більшість розвинутих країн на законодавчому рівні регулюють доступність цифрових технологій для кожного.
У світі існує кілька стандартів доступності людей з інвалідністю до інтернет-ресурсів, один з них — Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Саме він імплементований у США, Канаді, Австралії, Британії, Ізраїлі та Європейському Союзі та містить перелік вимог, якими мають користуватись розробники вебресурсів для того, щоб контент їхніх продуктів був доступним для всіх. Загалом, згідно з прогнозами дослідницької агенції Straits Research, ринок послуг з Web Accessibility до 2027 року сягне 606,46 млн доларів США.
Рівність — найбільша потреба
Щоб надавати послуги з Software Accessibility Testing та мати цю експертизу всередині компанії на високому рівні, у липні 2019 року SoftServe запустив цілу кампанію з пошуку інженерів з порушеннями зору. Спільно з корпоративною IT Академією, компанія оголосила набір на тримісячне навчання основ тестування та Accessibility Testing, після чого випускникам пропонували роботу в компанії.
«Було справді нелегко знайти людей з порушеннями зору, які були б готові працювати з комп’ютерами та технологіями. Ми звертались у різні громадські організації та фонди, які працюють з незрячими людьми. Основними нашими вимогами до кандидатів були знання англійської мови та досвід користування комп’ютером. Перший пункт відсіяв дуже багатьох, на жаль. Протягом трьох місяців навчання на нашому пілотному курсі, студенти вивчили все те, що вчать QA-інженери, і додатково ще частину, яка стосується тестування доступності. А це великий масив інформації. За дуже короткий період, учасники проєкту показали неймовірне бажання вчитись і працювати», — розповідає Вікторія Ряжська, ментор в SoftServe IT Academy та керівник навчальної програми з Accessibility Testing.
Принципів рівності компанія дотрималась і при відборі кандидатів на навчальні курси. З 30 осіб, які подались, на навчання з Accessibility Testing взяли лише тих, які знали англійську. Знання мови є однією з основних умов для всіх працівників компанії. І тут — без винятків.
«Рівність, знаєте, це не про почуття жалю до когось, це про рівні можливості, а також про можливість для людей із будь-якими порушеннями відчувати себе такими як інші. Не виділятись тільки через якісь фізичні особливості — найбільше бажання людей з інвалідністю і ми у SoftServe саме такі підходи вибудували. Наші незрячі колеги працюють на рівні з іншими інженерами, ефективність їхньої роботи вимірюється так само як і всіх інших, вони беруть участь в тих самих процесах та спілкуються з клієнтами», — коментує Вікторія Ширяєва, менеджер відділу Accessibility Service.
Команда відділу Accessibility Service в SoftServe
Олег, Марічка, Влад, Роман та Іван — успішні Accessibility Quality Control інженери, основна частина відділу Accessibility Service.
Команда з передовою експертизою пропонує клієнтам послуги з корпоративного навчання про Accessibility, аудит вебресурсів згідно з вимогами WCAG, надає рекомендації з inclusion-design, а також бере участь в імплементації та контролює процес внесення змін на вебресурсах та мобільних додатках клієнтів. Серед клієнтів команди Accessibility Sеrvice — відомі світові бренди: від індустрії моди до рітейлу та розробників рішень для програмування і дизайну.
«Люди з інвалідністю часто не вірять в себе, кажу це з досвіду відбору на навчання та в компанію. Коли ми розпочали роботу, після завершення курсу, інженери дуже хвилювались. Вони чекали на завершення випробувального терміну і думали, що все скоро скінчиться, роботи буде недостатньо і компанія завершить цей проєкт. Справді, коли ми стартували, то лише набирали обертів, формулювали нашу експертизу та пропозиції для клієнтів. Але на сьогодні всі наші інженери успішно працюють на проєктах фултайм», — продовжує Вікторія Ширяєва.
Унікальна експертиза
Перше, що зробила команда інженерів Accessibility Service після завершення навчання та старту роботи в компанії — протестувала та спільно з програмістами з інших команд компанії розробила спеціальну доступну версію сайту SoftServe. На неї можна перейти з головної сторінки. У цієї версії інший дизайн, виразніший текст та інша структура наповнення, а робота над нею ще досі триває.
«Коли ви натискаєте на значок «око» на головній сторінці сайту компанії, відразу бачите, як перебудовується сторінка. Більш видимими стають елементи, які зазвичай менш доступні. Наприклад, структура заголовків на сторінці змінюється, що дозволяє людям з інвалідністю ефективніше навігуватися сторінкою і полегшує процес сприйняття контенту. Я вважаю цю версію хорошим прикладом доступного вебресурсу і раджу ознайомитись з ним тим, кого цікавить як може виглядати сайт, доступний для людей з інвалідністю. Від початку нашого навчання та роботи в SoftServe ми тестували сайт, а програмісти імплементували наші пропозиції та зауваження. Також хорошими прикладами доступних сайтів є інтернет-сторінки урядових організацій в Канаді, США, Британії. В Україні доступних ресурсів, на жаль, мало», — розповідає Владислав Колпаков, Accessibility QC Engineer.
«Коли наш проєкт зі старту такої команди чи загалом саму команду сприймають як щось благодійне і просто хороший вчинок, який зробила компанія — це не зовсім коректно. Ми збирали команду та потребували інженерів, насамперед accessibility інженерів, тому що такі вимоги та потреби ринку. Я вважаю, що це найкраще, що може запропонувати наша компанія людям з інвалідністю — виконувати роботу, якої потребує ринок. Це найбільш виправдано і чесно. Згідно з усіма прогнозами, ринок розробки програмного забезпечення лише збільшуватиметься в наступні роки, і адаптація цифрового контенту для різних користувачів буде обов’язковою у дедалі більшій кількості країн», — коментує Вікторія Ширяєва.
Команда Accessibility Service має велику професійну мрію: аби більшість продуктів, які розробляють в компанії, були доступними для різних категорій користувачів. Адже доступність — невід’ємна складова сучасного цифрового світу та вимога ринку, який розвивається. Це також відповідає візії безбар'єрного суспільства, яка затверджена Національною стратегією безбар’єрності й яку поділяє команда.
«Бізнес без бар’єрів» — спільнота компаній, об'єднаних навколо ініціативи першої леді Олени Зеленської «Без бар’єрів», спрямованої на створення рівних можливостей для всіх українців.